§1. Postanowienia ogólne
1. OWH stanowią ogólne warunki umów w rozumieniu art. 384 i nast. Kodeksu cywilnego i są stosowane przez DAGMA w ramach Pionu DAGMA Concept. OWH stanowią integralną część Umów i obowiązują Strony, jeżeli Strony nie uzgodnią wyraźnie odmiennych postanowień. Wszelkie zmiany, dodatkowe uzgodnienia, zawieszenia wymagają zgody obu Stron wyrażonej na piśmie, pod rygorem nieważności.
2. OWH mają charakter bezwzględnie obowiązujący przy wszystkich formach Umów zawartych między Stronami i nie podlegają wyłączeniu, ograniczeniu lub uchyleniu po złożeniu zamówienia przez Nabywcę lub akceptacji oferty DAGMA przez Nabywcę, w szczególności poprzez jednostronne oświadczenie Nabywcy, skierowanie wobec DAGMA warunków zamówień lub innych aktów regulujących przedmiot nabycia przez Nabywcę albo też poprzez brzmienie zawarte w ogólnych warunkach obowiązujących u Nabywcy.
3. Postanowienia umowne, indywidualnie uzgodnione i potwierdzone w formie pisemnej przez DAGMA z Nabywcą mają pierwszeństwo przed postanowieniami niniejszych OWH w zakresie, w jakim zawierają uregulowania odmienne niż niniejsze OWH.
4. Nabywca zawierając Umowę z DAGMA akceptuje OWH, obowiązujące w dacie zawarcia Umowy i zobowiązuje się ich przestrzegać.
§2. Definicje
1. Gwarancja – gwarancja producenta Towaru, stanowiąca zobowiązanie umowne gwaranta do ponoszenia odpowiedzialności za Wady powstałe w Towarze, wyrażone poprzez działania zmierzające do usunięcia Wady, jeżeli Wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w Gwarancji.
2. DAGMA – DAGMA sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach (40-478), ul. Pszczyńska 15, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Katowicach, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS 0000130206, kapitał
zakładowy 75000 zł, NIP: 634-012-60-68, REGON: 008173852, posiadająca status dużego przedsiębiorcy.
3. Kodeks cywilny – ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny.
4. Nabywca – osoba fizyczna, jednostka organizacyjna lub osoba prawna dokonująca w związku z działaniem swojego przedsiębiorstwa nabycia Towaru od DAGMA na mocy Umowy.
5. OWH – Ogólne Warunki Handlowe DAGMA.
6. Polityka prywatności – zbiór informacji odnoszący się do ochrony danych osobowych przez DAGMA, dostępny pod adresem: https://dagmaconcept.pl/polityka-prywatnosci/.
7. Towar – towary określone w Umowie.
8. Rękojmia – odpowiedzialność sprzedawcy za wady fizyczne i prawne Towaru zgodnie z postanowieniami Kodeksu cywilnego.
9. RODO – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.2
10. Siła wyższa – zdarzenie o charakterze zewnętrznym, przypadkowym lub naturalnym (żywiołowym), nie do uniknięcia lub przewidzenia, zwłaszcza zdarzenia o charakterze katastrofalnych, działania przyrody i zdarzenia nadzwyczajne w postaci zaburzeń życia zbiorowego, jak ruchy społeczne, mobilizacja, wojna, embargo, zamieszki krajowe, epidemie, kwarantanny, ograniczenia w ruchu ludzi i pojazdów wynikające z aktów administracji państwowej, niedostępność na rynku materiałów lub w postaci zaburzeń o charakterze prywatnym, związanym z zapewnieniem nieprzerwanych dostaw Towaru, jak przerwy w dostawie prądu i innych czynników eksploatacyjnych, przerwy w dostawie Internetu lub połączeń cyfrowych, przerwy w dostawie materiałów i części składowych Towaru zaistniałe z przyczyn niezależnych od DAGMA.
11. Strony – DAGMA oraz Nabywca zawierające Umowę.
12. Umowa – stosunek wzajemny, zobowiązaniowy Stron zawarty na mocy zaakceptowanej przez Nabywcę oferty DAGMA, złożenia zamówienia przez Nabywcę i jego następczej akceptacji przez DAGMA, pisemnej umowy dostawy albo sprzedaży lub zamówień dokonywanych w oparciu o odrębną ramową umowę dostawy Stron, w przedmiocie dostawy Towaru.
13. Wada – wada fizyczna w Towarze, powstała z przyczyn tkwiących w Towarze, skutkiem której użyteczność Towaru została zmniejszona, biorąc pod uwagę cel oznaczony w Umowie albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia Towaru, jak również, gdy Towar utracił właściwości, o których istnieniu zapewniano.
§3. Nabycie Towaru
1. Nabycie Towaru następuje albo na mocy zaakceptowanego zamówienia Nabywcy przez DAGMA albo na mocy zaakceptowanej oferty DAGMA przez Nabywcę albo na mocy odrębnie zawartej umowy danego rodzaju.
2. Korespondencja Stron w przedmiocie zawarcia Umowy odbywa się za pośrednictwem środków bezpośredniego porozumiewania się w postaci korespondencji e-mail lub telefonicznie.
3. Nabywca zobowiązany jest kierować wszelkie zapytania oraz zamówienia na adresy emailDAGMA udostępnione w tym celu do kontaktu.
4. Informacje dotyczące Towaru przedstawione w katalogach, folderach, broszurach DAGMA, a także zamieszczone na stronie internetowej DAGMA mają jedynie charakter reklamowy i nie stanowią oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.
5. Jakiekolwiek zapewnienia, gwarancje, przyrzeczenia i zmiany do Umowy składane ustnie przez pracowników lub osoby występujące w imieniu DAGMA w związku z zawarciem Umowy nie wiążą DAGMA, do momentu, dopóki nie zostaną potwierdzone w formie pisemnej lub dokumentowej (e-mail) pod rygorem nieważności przez osoby umocowane przez DAGMA do składania tego typu oświadczeń.
6. W przypadku rozbieżności pomiędzy zamówieniem złożonym przez Nabywcę, a ofertą DAGMA, wiążące jest potwierdzenie zamówienia, które jest wystawiane i przesłane Nabywcy przez DAGMA.
7. DAGMA posiada 5 dni roboczych na odpowiedź na złożone przez Odbiorcę zamówienie. Brak odpowiedzi na zamówienia nie stanowi potwierdzenia zamówienia.
8. Jeżeli na terytorium, w którym Nabywca ma korzystać z Towaru występują szczególne warunki techniczne, środowiskowe, prawne lub konstrukcyjne odpowiadające Towarowi, odbiegające od ogólnych norm prawodawstwa Unii Europejskiej, Nabywca zobowiązany jest poinformować DAGMA o szczególnych warunkach przed zawarciem Umowy, pod rygorem zwolnienia DAGMA z odpowiedzialności za niezgodność Towaru ze szczególnymi warunkami.
9. Anulowanie zamówienia przez Nabywcę jest dopuszczalne tylko w wyjątkowych sytuacjach po uprzednim pisemnym ustaleniu warunków anulowania zamówienia z DAGMA. DAGMA zastrzega sobie prawo do obciążenia Nabywcy rzeczywistymi kosztami, które powstały do momentu anulacji – nie większymi niż wartość zamówienia, zwłaszcza w sytuacji rozpoczęcia procesu realizacji Umowy.
10. Złożone przez Nabywcę zamówienie nie ma charakteru wiążącego wobec DAGMA i nie ogranicza uprawnienia DAGMA do odmowy realizacji zamówienia.
§4. Warunki płatności i ceny
publicznoprawnych.
Umowy z przyczyn leżących po stronie Nabywcy, Nabywca zapłaci DAGMA karę umowną w wysokości 25 % ceny sprzedaży.
a) wstrzymania dostawy z przyczyn leżących po stronie Nabywcy;
b) opóźnienia Nabywcy w zapłacie ceny;
c) nieudzielenia DAGMA przez Nabywcę informacji niezbędnych do realizacji dostawy;
d) problemów przewozowych na granicy (w przypadku przewozu międzynarodowego);
e) działania Siły wyższej;
f) zmiany przepisów prawa w trakcie procesu realizacji Umowy, wymagających wdrożenia odpowiednich zmian. W takim przypadku termin dostawy ulegnie wydłużeniu o okres występowania takich okoliczności, z uwzględnieniem czasu koniecznego dla DAGMA do wznowienia dostawy – za co DAGMA nie ponosi odpowiedzialności.
2. DAGMA nie ponosi odpowiedzialności za działania lub zaniechania firmy przewozowej. W sytuacji zaistnienia opóźnienia lub wad w dostawie Nabywca zobowiązany jest skierować swoje roszczenia w tym przedmiocie bezpośrednio do firmy przewozowej, zgodnie z postanowieniami prawa przewozowego.3. Koszt i ryzyko transportu Towaru obciąża Nabywcę. O ile Strony nie uregulują inaczej dostawa odbywa się na warunkach INCOTERMS 2020 EXW magazyn DAGMA.
4. Ryzyko uszkodzenia, zniszczenia lub utraty Towaru przechodzi na Nabywcę z momentem wydania Nabywcy Towaru przez DAGMA lub wydania Towaru firmie przewozowej.
5. Nabywca ma obowiązek niezwłocznie po otrzymaniu Towaru dokonać sprawdzenia zgodności dostarczonego Towaru z zamówieniem. Nabywca zobowiązany jest sprawdzić w szczególności: stan przesyłki oraz jakość, ilość i asortyment dostarczonego Towaru, a także niezwłocznie zgłosić firmie przewozowej oraz DAGMA zastrzeżenia w tym zakresie, sporządzając z przedstawicielem firmy przewozowej protokół niezgodności. DAGMA zastrzega sobie prawo kontroli zgłoszonej szkody na miejscu odbioru Towaru przez Nabywcę, w sytuacji, w której podniesione zostaną twierdzenia, że to DAGMA była odpowiedzialna za nieprawidłowości Towaru.
6. Uszkodzenia Towaru powstałe w transporcie oraz nie dające się z zewnątrz zauważyć przy odbiorze, Nabywca zobowiązany w terminie 7 dni od odbioru Towaru zgłosić przewoźnikowi oraz DAGMA, a także sporządzić z przewoźnikiem odpowiedni protokół reklamacyjny.
7. W sytuacji, gdy w dostarczonym Towarze zaistnieją z winy DAGMA braki jakościowe lub ilościowe Nabywca powinien ten fakt zgłosić DAGMA, w formie pisemnej lub dokumentowej (e-mail), jednakże nie później niż w ciągu 7 dni od dnia odbioru Towaru od przewoźnika. DAGMA zobowiązuje się do bezzwłocznego przekazania zgłoszenia Nabywcy do producenta Towaru oraz usunięcia braków jakościowych lub uzupełnienia braków
ilościowych dostarczonego Towaru bez zbędnej zwłoki, w miarę możliwości organizacyjnych DAGMA, w szczególności biorąc pod uwagę miejsce pochodzenia Towaru.
8. Nabywca w razie dostawy międzynarodowej zobowiązany jest do niezwłocznego odesłania DAGMA dokumentów potwierdzających dostawę tj. packing list i kopię CMR (ew. innych w przypadku dostawy Towarów poza UE), pod rygorem powstania roszczenia odszkodowawczego po stronie DAGMA z tytuły obciążenia DAGMA obowiązkiem zapłaty VAT z powodu niedokonania przez Nabywcę zwrotu w/w dokumentów (dot. dostawy wewnątrzwspólnotowej).
§6. Odbiór Towaru
1. Dostawa Towaru na miejsce dostawy zostanie potwierdzona dokumentem WZ.
2. Pod dokumentem WZ przedstawiciele Stron występujący w miejscu odbioru Towaru zobowiązani są złożyć podpisy.
3. Odbiór dostarczonego Towaru, nastąpi w dniu jego dostawy, a jeżeli uwzględniono także godzinę dostawy, najpóźniej w ciągu 1 godziny od dostawy.
4. Na wypadek odmowy przez Nabywcę lub przez uprawniony podmiot trzeci podpisania dokumentu WZ lub na wypadek niestawienia się Nabywcy do odbioru Towaru, DAGMA uprawnione jest do sporządzenia jednostronnego dokumentu WZ.
5. Dokument WZ wskazany w ust. 4 zrównany jest w skutkach z dokumentem WZ podpisanym przez obie Strony, zgodnie z ust. 1.
§7. Odpowiedzialność
1. DAGMA nie jest zobowiązana do weryfikacji poprawności zamówienia Nabywcy lub jakichkolwiek innych informacji przedstawionych przez Nabywcę odnoszących się do specyfikacji zamówienia. Nabywca ponosi odpowiedzialność za ww. informacje dostarczone DAGMA.
2. Za możliwości zastosowania i skutki wykorzystania Towaru dostarczonego przez DAGMA w określonych rozwiązaniach konstrukcyjnych Nabywcy, odpowiada Nabywca, nawet, jeżeli DAGMA był włączony jako doradca lub konsultant w przygotowanie konstrukcji i finalnego wyglądu Towaru.
3. DAGMA zastrzega, że w przypadku Towaru stanowiącego płytki, odcień płytek wydanych Nabywcy może różnić się od płytek przedstawionych jako wzór, w zależności od partii produkcyjnej, przy zachowaniu jednak tej samej jakości płytek.
4. DAGMA ponosi odpowiedzialność z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania Umowy, z tym, że odpowiedzialność ta jest ograniczona do szkody o rzeczywistym charakterze, wyłączając utracone korzyści. DAGMA nie ponosi również odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe z powodu niewłaściwego doboru Towaru przez Nabywcę, jego niewłaściwego wykorzystania lub użytkowania niezgodnie z przeznaczeniem, jak
również jakiekolwiek szkody na których wystąpienie lub rozmiar wpływ miał stan i
właściwości infrastruktury, w ramach której Towar ma być eksploatowany, w tym w
szczególności tych jej elementów, z którymi Towar ma być połączony.
5. W każdym przypadku odpowiedzialność DAGMA z tytułu wszelkich szkód nieobjętych wyłączeniem zostaje ograniczona do wysokości nieprzekraczającej kwoty 100% umówionej ceny netto, przy czym ograniczenie to nie znajdzie zastosowania do szkód spowodowanych z winy umyślnej.
6. Opóźnienie Nabywcy w odbiorze Towaru, uprawnia DAGMA do przechowywania Towaru na koszt i ryzyko Nabywcy w magazynie DAGMA. Koszt magazynowania wynosi 50,00 zł brutto za Towar umieszczony na jednej palecie euro lub 150,00 zł brutto za Towar umieszczony w jednej skrzyni transportowej za każdy miesiąc magazynowania. Przechowywanie Towaru w magazynie DAGMA równoznaczne jest z domniemaniem dostawy Towaru Nabywcy oraz uprawnia DAGMA do wystawienia faktury za Towar.
7. Bez uszczerbku dla postanowień ust. 6, opóźnienie Nabywcy w odbiorze Towaru w uzgodnionym terminie i miejscu, przekraczające 1 miesiąc uprawnia DAGMA, w oparciu o dyskrecjonalną decyzję do:
1) odstąpienia od Umowy w terminie 1 miesiąca – równoznacznego z obowiązkiem zwrotu DAGMA przez Nabywcę kosztów poniesionych przez DAGMA w związku z odstąpieniem od Umowy (koszty produkcyjne, koszty magazynowe, koszty związane z obsługą odstąpienia);
2) rozporządzenia Towarem na poczet realizacji innej umowy, zawartej z podmiotem trzecim. O rozporządzeniu DAGMA powiadomi Nabywcę oraz wyznaczy nową datę dostawy Towaru – co nie stanowi opóźnienia w dostawie Towaru do Nabywcy.
§8. Gwarancja i Rękojmia
Wobec Towaru może być udzielona Gwarancja. DAGMA nie ponosi odpowiedzialności wobec Nabywcy z tytułu Gwarancji. Nabywca może zgłosić roszczenia z tytułu Gwarancji bezpośrednio do gwaranta albo do DAGMA, która przekaże zgłoszenie gwarantowi. Odpowiedzialność DAGMA z tytułu Rękojmi zostaje wyłączona.
§9. Podwykonawcy
DAGMA uprawniona jest do posługiwania się podwykonawcami w celu wykonania Umowy, w szczególności odpowiedzialnymi za transport Towaru, bez wymogu uprzedniej zgody Nabywcy.
§10. Siła wyższa
1. Strony są zwolnione od odpowiedzialności wynikającej z Umowy, o ile jest ona wynikiem okoliczności Siły wyższej.
2. Strona, u której powstała przeszkoda w wypełnieniu obowiązków wynikających z Umowy jest zobowiązana niezwłocznie zawiadomić drugą Stronę o wystąpieniu lub ustąpieniu okoliczności opisanych w ust. 1.
3. Jeśli okoliczności opisane w ust. 1 będą trwać ponad trzy miesiące od dnia ich zaistnienia, każda ze Stron ma prawo rozwiązać Umowę w trybie natychmiastowym i wówczas żadna ze Stron nie będzie miała prawa żądać od drugiej Strony rekompensaty.
§11. Zastrzeżenie prawa własności
DAGMA zastrzega sobie prawo własności do Towaru zamówionego przez Nabywcę do momentu zapłaty przez Nabywcę ceny Umowy w pełnej wysokości.7
§12. Cesja
Przelew wierzytelności przysługujących Nabywcy względem DAGMA jest dopuszczalny jedynie za uprzednią zgodą DAGMA wyrażoną w formie pisemnej, pod rygorem nieważności.
§13. Ochrona danych osobowych
1. DAGMA dążąc do wypełnienia norm zawartych w art. 13 ust. 1 i 2 oraz art. 14 ust. 1 i 2 RODO informuje Nabywcę oraz wszystkie osoby których dane zostały DAGMA udostępnione przez Nabywcę, iż:
1) administratorem danych osobowych jest DAGMA. Administrator posiada Inspektora Danych Osobowych z którym kontakt jest możliwy za przy wykorzystaniu adresu email: iod@dagma.pl.
2) dane osobowe przetwarzane będą w celu należytego wykonania Umowy (jakim jest wykonanie obowiązków umownych, zapewnienie kontaktu z osobami występującymi w imieniu drugiej Strony Umowy, ustalenie, dochodzenie lub obrona przed roszczeniami archiwizacja danych, rozliczenia rachunkowe) tj. na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b, c i f RODO.
3) odbiorcami danych osobowych mogą być:
a. dostawcy usług zaopatrujących administratora w rozwiązania techniczne oraz organizacyjne umożliwiające zarządzanie organizacją administratora (w
szczególności firmom kurierskim i pocztowym, przewoźnikom, spedytorom, dostawcom usług IT);
b. dostawcy usług prawnych i doradczych oraz wspierających administratora w dochodzeniu roszczeń;
c. inne podmioty świadczące na rzecz administratora usługi lub podmioty, którym administrator powierzył przetwarzanie danych na podstawie odrębnej umowy powierzenia (biuro rachunkowe, operatorzy systemu informatycznego itp.).
4) dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do wykonywania Umowy, a po jej rozwiązaniu lub wygaśnięciu przez okres przedawnienia roszczeń, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
5) każdy kogo dane przetwarza administrator posiada w określonych sytuacjach prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, przeniesienia, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wniesienia sprzeciwu.
6) każdy kogo dane przetwarza administrator posiada również prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna, iż przetwarzanie jego danych osobowych narusza przepisy o ochronie danych osobowych.
7) podanie danych osobowych jest warunkiem umownym i jest niezbędne do osiągnięcia zamierzonego celu.
8) źródłem pochodzenia danych jest Umowa oraz bezpośrednie działania przedsiębrane przez osobę działającą w imieniu drugiej strony Umowy.
9) celem wykonania swoich praw lub poruszenia kwestii ochrony danych osobowych DAGMA zaprasza do kontaktu drogą pocztową na adres siedziby administratora: ul. Pszczyńska 15, Katowice – z dopiskiem „do Inspektora Ochrony Danych”, lub drogą komunikacji elektronicznej na adres: iod@dagma.pl.
10) w pozostałym zakresie dotyczącym informacji i zasad przetwarzania danych osobowych DAGMA odsyła do Polityki prywatności.
2. Z uwagi na fakt, iż w procesie wykonywania Umowy Nabywca udostępniać będzie DAGMA dane osobowe swoich pracowników lub współpracowników, celem zapewnienia należytej realizacji Umowy, DAGMA zobowiązuje Nabywcę, a Nabywca zobowiązanie to przyjmuje i zobowiązuje się wykonać najpóźniej z chwilą udostępnienia danych osobowych swoich pracowników lub współpracowników do DAGMA, do poinformowania w miejsce DAGMA o przetwarzaniu danych osobowych pracowników lub współpracowników Nabywcy, zgodnie z treścią klauzuli informacyjnej, wskazanej w ust. 1.
§14. Postanowienia końcowe
1. Prawem właściwym dla Umowy i OWH jest prawo polskie, z wyłączeniem Konwencji Wiedeńskiej o Umowach Międzynarodowej Sprzedaży Towarów podpisanej w Wiedniu 11 kwietnia 1980 roku.
2. Sądem właściwym dla rozstrzygania sporów wynikłych na tle stosowania Umowy i OWH jest polski sąd powszechny właściwy dla siedziby DAGMA.
3. Strony dopuszczają możliwość rozwiązywania powstałych w związku z niniejszą Umową sporów zgodnie z regułami postępowania arbitrażowego Międzynarodowej Izby Handlowej przez jednego arbitra wyznaczonego zgodnie z ww. regułami oraz Regulaminem Arbitrażowym Międzynarodowej Izby Handlowej (ICC). Jednocześnie Strony wskazują miasto Katowice jako miejsce postępowania arbitrażowego oraz że postępowanie arbitrażowe będzie prowadzone w języku używanym przez Strony przy zawieraniu Umowy. Przeprowadzenie postępowania arbitrażowego uwarunkowane jest od uprzedniej zgody obu Stron wyrażonej w ramach odrębnego pisemnego porozumienia.
4. Nieważność lub bezskuteczność niektórych z postanowień OWH nie wpływa na ważność lub skuteczność pozostałych postanowień.
5. Jakiekolwiek zmiany OWH wymagają zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności.
6. W przypadku, gdy niniejsze OWH zostały sformułowane również w języku innym niż język polski, w razie sporu zastosowanie będą miały OWH w języku polskim.
7. Nabywca nie może bez zgody DAGMA przekazywać wiedzy i informacji uzyskanych w wyniku rozmów z DAGMA osobom trzecim w sprawach objętych tajemnicą przedsiębiorstwa lub handlową DAGMA, a także innych informacji których rozpowszechnienie, ujawnienie lub wykorzystanie mogłoby w jakikolwiek sposób zaszkodzić reputacji lub w inny sposób wyrządzić szkodę DAGMA.